”De informationer, en butiksejer i dag har til rådighed, giver mulighed for at nå kunderne på en ny måde ved at se dem som en gruppe med en række karakteristika og med samme behov på et bestemt tidspunkt mere end som individuelle forbrugere. ’Digital signage’ kan derfor nu i detailhandlen udformes ud fra digitale fodspor og målrettes effektivt. Man kan se det som ’dynamic grouping’, hvor den enkelte person går ind og ud af forskellige grupper med samme behov,” siger Ioanna Constantiou, der er professor ved Department of Digitalization på CBS.

Der er efterhånden udviklet specialdesignede softwaresystemer, der kan håndtere og kombinere datastrømmene. Ud fra viden om kunden, dennes adfærd og lignende kunders adfærd udregnes hvilken digital skiltning, der i en fysisk butik vil være bedst i situationen.

’Digital signage’ kan forudsige kundens behov

”Når man har den digitale algoritme, kan man indramme kunderne og forudsige deres behov. Og så er det ikke længere kunden, der kommer ind i butikken og finder et bestemt produkt, men mere butikken, der gør kunden opmærksom på, hvad denne ’i virkeligheden’ har brug for,” siger Ioanna Constantiou.

Det har faktisk vist sig, at systemerne ved mere om kunderne, end de selv gør - for hvis man spørger kunderne om deres behov, så passer svarene dårligere med kundernes handlinger end de forudsigelser, systemerne udregner.

”For kunden er det lidt som at have en egen personlig butler, der altid er et lille skridt foran. Teknologierne er i hastig udvikling i udlandet og bliver mere og mere populære, så flere kommer helt sikkert også til Danmark,” siger Ioanna Constantiou.

Flere kunder og nem købsprocess

Data, der kan forudsige behov, er naturligvis meget værdifulde for en butiksejer og kan i høj grad udnyttes med dynamisk digital skiltning, både ved at trække kunder ind i butikken og ved at føre dem lettere gennem købsprocessen i butikken. Og modsat e-handel kan købsoplevelsen hurtigt involvere direkte interaktion med fysiske produkter.

”Detailhandlende har jo stadig den fordel omkring kundeinddragelse, at de kan skabe den fysiske interaktion med et bestemt produkt,” konstaterer Ioanna Constantiou.