For år tilbage var POS-materiale udelukkende et papskilt, et banner eller en tv-skærm med en reklame kørende for produktet på hylden. Nyere POS (Point of sales) udvider kundeoplevelsen med alt lige fra store touch-skærme, interaktive gulv-displays, 3D gulv-stickers, QR koder, Augmented Reality og til ’alt-i-et’-løsninger med devices, der også bliver betalingssystem.

POS med nye muligheder

Den elektroniske udvikling er i høj grad med til at muliggøre POS som et redskab, der kan gøre den fysiske købsoplevelse endnu mere stimulerende.

”Der er ingen tvivl om, at elektroniske devices vil præge POS fremover. Det kan f.eks. være som skærme eller devices, der elektronisk kan guide kunden. Det kan også være intelligente spejle, hvor kunden prøver produkter virtuelt,” siger Henrik Libak, der er ejer af Libak Retail og medlem af PEJ-Gruppens Fremtidstank.

Involverer både kunden og medarbejderen

”Kunden kan f.eks. betjene sig selv ved store touch-skærme, hvor man kan se hele bagkataloget af en varetype på en intelligent måde. Og samtidig kan medarbejderen have en ’alt-i-et’-løsning som mindre håndholdt device, der kan håndtere hele købsprocessen, hvor POS så også bliver betalingssystem. Den tid, hvor ekspedienten står bag en stor kasse, er ved at være forbi. Det er der ikke noget helt nyt i, men det vil blive udviklet, så det bliver endnu mere ’fancy’,” siger Henrik Libak.

Uanset det konkrete formål så vil det rette, tilpassede POS-system gavne den fysiske forretning med øjeblikkeligt opdaterede data omkring lagerstatus og datamonitorering og statistik på såvel medarbejder- som kundeadfærd til gavn for den fremtidige kundeservice og -oplevelse.

Butikken giver kunden en oplevelse

De nye POS-muligheder går godt i tråd med det, der i forvejen er den fysiske butiks fordele i forhold til e-handel.

”Den fysiske butik kan skabe oplevelser gennem underholdning og involvering. Butikken kan stadig ting, som man ikke kan online, f.eks. skabe oplevelser med café- og loungeområder med forfriskninger, legeplads o.lign. Det kan også være mere produktnært som at teste løbesko på et løbebånd eller fysisk mærke en creme på hænderne. Der er mange fordele, og folk vil dybest set gerne socialisere ved at shoppe, komme ud og hygge sig, blive inspireret og få nogle oplevelser,” påpeger Henrik Libak.