Nogle mennesker erkender, at filterkaffe er dem, men hvis man interesserer sig lidt for kaffe, har man stor glæde af smagsoplevelserne og de mange variationsmuligheder, der findes.

Er du vant til filterkaffe, kan en espresso godt være en stærk oplevelse, som måske ikke lige falder i din smag i begyndelsen, men efterhånden som du finder frem til en variant, der passer din smag, så stiger begejstringen. Sådan forklarer Søren Kristensen, direktør for Nespresso Business Solutions, reaktionen på den kvalitetskaffe, som de udbyder til virksomheder i Danmark, der gerne vil investere i et frynsegode for medarbejderne. ”Ti procent af verdens kaffebønner er dobbelt-A, som er den bedste kvalitet. Af dem tager Nespresso ti-tyve procent. Det svarer lidt til vin, hvor druen kan være den samme, men andre faktorer som jordbundsforholdene afgør kvaliteten. Nogle mennesker erkender, at filterkaffe er dem, men hvis man interesserer sig lidt for kaffe, har man stor glæde af smagsoplevelserne og de mange variationsmuligheder, der findes,” forklarer han.

Undersøgelse dokumenterer kaffepausens effekt

I en stor undersøgelse af det internationale konsulenthus Bain & Company ser man på, hvilke effekter der kan være ved at investere i en kaffemaskine med kvalitetskaffe til sine medarbejdere. Selvfølgelig er det en fornøjelse med en god kop kaffe, hvor valgmulighederne minder om caféernes, men de afledte effekter i form af mødet ved kaffemaskinen og den øgede produktivitet, det kan medføre, er også væsentlige. ”Normalt spiser man frokost med de medarbejdere, man kender, men i mødet ved kaffemaskinen er det ofte medarbejdere fra andre afdelinger, man taler med. Her er samtalen ofte arbejdsrelateret, og det kan give en anden indfaldsvinkel til arbejdsopgaver eller nye ideer. Det kan være en opløftende gevinst og give øget produktivitet, når man vender tilbage til skrivebordet,” siger Søren Kristensen.

Kvalitetskaffe er et billigt medarbejdergode

I forhold til andre medarbejdergoder som telefoner, gode parkeringsforhold eller madordninger,  så er kvalitetskaffemaskinen ikke den dyreste af dem, siger Søren Kristensen, og tilføjer, at kaffen rammer alle medarbejdere. ”80 procent af alle medarbejdere drikker en kop kaffe om dagen. Det har en stor effekt, og er en god investering, som viser et engagement i medarbejderne. Undersøgelsen viser også, at 70 procent af dem, som har prøvet en anden kaffe først, synes at Nespressos kaffe er ’meget bedre’. Det er en mulighed for at designe sin egen kaffe og variere den med styrke og mælk, og det sætter folk pris på,” siger han.