”Kommunikér på en ikke voldelig måde. Tal med hinanden i stedet for om hinanden. Brug din indfølingsevne. Og der kan opstå små mirakler”. Så tilsyneladende enkelt lyder skuespiller og foredragsholder Peter Myginds råd til både arbejdsgivere og medarbejdere for at skabe et godt arbejdsmiljø og dermed arbejdsglæde. Alligevel er mange danske arbejdspladser præget af et manglende fællesskab og voksenmobning. ”Hvis en kollega hele tiden irriterer, så undlad at angribe vedkommende. Han eller hun vil helt automatisk forsvare sig ved at angribe endnu hårdere tilbage. Tal med hjertet til hjertet”.

Fællesskabets ansvar

Peter Mygind har som de fleste oplevet, hvordan et arbejdsmiljø kan forpestes af enkeltpersoner. ”Jeg har været i den situation, hvor ét menneske – en ekstrem negativ kollega – ødelagde alt for otte andre. Den person isolerede vi andre mere og mere, så vedkommende følte sig udenfor. Det er lig mobning. Vedkommende blev hårdere og hårdere, men har senere fortalt, at hun/han egentlig gik hjem og græd. Man kan råbe om hjælp på mange måder og fællesskabet har hovedansvaret for at få alle med på vognen. Det ved jeg nu”.

Lyt til dig selv

Hvis man skal være noget for andre, er det vigtigt, at man selv har det godt på arbejdspladsen og med sig selv, pointerer Peter Mygind. Og ansvaret for at opleve arbejdsglæde er også ens eget. ”I 2003 medvirkede jeg i en musical, hvor de sange, jeg skulle synge, lå for højt. Jeg fik beskeden, at det var alt for besværligt at ændre. Resultatet var at jeg overanstrengte min stemme og fik et regulært sammenbrud dagen før premieren. Jeg kunne kun bruge 30 procent af stemmen og blev svinet til i alle anmeldelser. Jeg spillede alle dage, mistede derefter stemmen totalt og fik en depression. Det var konsekvensen af ikke at lytte til mig selv og min krops signaler. På en arbejdsplads skal man lære at mærke efter, åbne sin mund og turde sige nej. Det skaber respekt at vise, man har en grænse.”

Skab et åbent forum

Derfor er det ifølge Peter Mygind også af stor vigtighed som leder at vise medarbejderne, at det er ok at dele ud af tanker og følelser, ligesom ledelsen selv bør involvere de ansatte i de udfordringer, den tumler med. ”Den dygtige chef tør vise sårbarheder. Vedkommende har fortalt sine medarbejdere, at de skal sige til, hvis de har problemer  - om det gælder hæve/sænke borde eller selve omgangstonen på stedet. Man skal kunne rumme hinanden, lytte til hinanden med respekt uanset man synes, problemet er ligegyldigt. Og der skal være plads til at ha’ en dårlig dag. Den tone og omgangsform er også vigtig for mig, når jeg skal finde arbejdsglæde.”