”Vi har forsket rigtig meget i, hvad motion på arbejdspladsen kan gøre. Det kan være med til at mindske smerter i skulder og nakke. Det kan gøres ret effektivt med styrketræning i de muskler, man har ondt i, enten med vægte eller elastikker. Allerede inden for 10 uger kan man mindske smerterne med 1/3 og i nogle tilfælde helt op til en halvering,” siger Lars L. Andersen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Det er forholdsvis lidt motion, der skal til. ”Selv to minutter med elastikker virker - ikke så man bliver smertefri, men det har en effekt, hvis man gør det dagligt. Så det er et godt supplement til den øvrige arbejdsmiljøindsats,” siger han.

Skab gode vilkår for motion på arbejdspladsen

Der kan være en hel del barrierer for at få udført øvelserne. ”Vi har fundet ud af, at det virker bedst at gøre det i arbejdstiden med kolleger. Det er vigtigt, at man på arbejdspladsen bliver enige om at gøre det åbent, så det ikke er skjult, at man bruger arbejdstiden på det. Også lederne bør bakke op om det: ’her laver vi styrketræningsøvelser for nakke og skuldre, fordi vi gerne vil have sundere medarbejdere’. Desuden er det godt at have en tovholder på det, der kan trække de andre med, og man kan nøjes med 5-10 minutter i alt,” siger Lars L. Andersen og tilføjer: ”Motion på arbejdspladsen er bedst på kontoret og gangene, hvor folk i forvejen er og hvor det ikke kræver omklædning og man ikke kommer til at svede alt for meget.”