1) Lær publikum noget nyt

Gode talere har et stærkt budskab om det, de vil formidle, men fantastiske talere er ’thought leaders’, som lærer tilhørerne noget om deres kompetenceområde, som de ikke vidste i forvejen. Den type talere læser mange bøger, white papers og undersøgelser – og har gjort sig umage med at finde svar på de større problematikker inden for deres område.

2) Fortæl personlige historier

Hvis du er valgt som taler på baggrund af din succes, er det formentlig dine egne beretninger, tilhørerne er mest interesseret i. Fortæl om dine egne erfaringer i stedet for at bruge historier fra andre virksomheder eller personer.

3) Show it – don’t tell it 

En gennemsnitlig powerpoint har 40 ord per slide. I en god powerpoint præsentation er der end ikke 40 ord på de 10 første slides. Brug flere billeder og mindre tekst. Ved at visualisere dit budskab (også gennem sproget) resonerer det bedre i tilhørernes hukommelse, mens billeder ofte fremmer forståelsen.

4) Variér din stemmebrug

Gode talere varierer pitch, tonefald, hastighed og volumen af deres stemme, og er ikke bange for dramatiske pauser.

5) Husk kropssproget

De bedste talere bruger tid på at studere video af deres præsentationer, og er meget opmærksomme på, hvordan de bruger kroppen, når de taler. De holder øjenkontakt og anvender i passende omfang gestikulationer, for at understrege vigtige pointer.

6) Del scenen

En god præsentation er ikke nødvendigvis et enmands-show. Del eventuelt scenen med medarbejdere, partnere og kollegaer.

7) Øv dig – og øv dig så lidt mere

En fantastisk præsentation er gennemøvet mange mange gange før det egentlige event.

Kilde: www.forbes.com