"Det kan f.eks. være hvilke hotelkategorier medarbejderne må booke, hvor meget man må gå på restaurant og hvilken klasse flybilletter, medarbejderne skal vælge. Enhver virksomhed bør have en eller flere rejseansvarlige, som ved alt om forretningsrejser og som medarbejderne kan henvende sig til,” siger sekretariatschef Anne Mette Berg, Danish Business Travel Association. Desuden påpeger hun vigtigheden af at virksomheden helt fast samler data omkring medarbejdernes rejseaktiviteter, så man altid ved, hvor de befinder. Data er vigtig for sikkerhed, statistik og til at få viden om, hvordan pengene bliver brugt.

Nem rejsebooking

Langt de fleste medarbejdere booker selv deres rejser via en virksomheds implementeret rejsebookingsystem. Og det giver mange fordele. ”Systemet bliver som oftest skræddersyet til den enkelte kundes behov i samarbejde med et erhvervsrejsebureau. Her er tale om topprofessionelle løsninger, som gør det nemt for den enkelte medarbejder at booke sin rejse og via systemet kan virksomheden styre rejsepolitikken og har samtidig automatisk datasikkerhed.” Anne Mette Berg ser en klar tendens til, at danske virksomheder har indset vigtigheden i at mødes personligt med kunder og samarbejdspartnere. ”Man kan ikke drive virksomhed udelukkende med brug af skype-møder. Det personlige møde kan noget andet og mere. Det at rejse er ikke blot en omkostning – det er en investering. Og med de nye gode løsninger er det nemt for både de rejsende og virksomheden at booke og lave rejseafregning.”